۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸

بررسی گالری داری در ایران-2

گالری‌‌های موفق به اقتصاد هنر کمک می‌کنند/ تهران 160 گالری فعال ندارد

گالری‌‌های موفق به اقتصاد هنر کمک می‌کنند/ تهران 160 گالری فعال ندارد

مدیر گالری والی معتقد است که مدیریت حرف اول را در حرفه گالری داری می زند که همراه با دانش هنری و ارتباطات موثر با جامعه هنری می تواند پردرآمد هم باشد اما افزایش تعداد گالری‌ها بدون فرهنگسازی و بسترسازی نتیجه منفی دربر خواهد داشت.

مژگان والی‌پور مدیر گالری والی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت حرفه گالری‌داری در ایران و تعداد گالری‌های فعال در پایتخت گفت: اعلام می شود که 160 گالری دارای مجوز در تهران داریم ولی این تعداد گالری در تهران فعالیت جدی ندارند و باید محاسبه کرد که چه تعداد از آنها به طور مستمر در فضای هنرهای تجسمی ایران نقش جدی ایفا می‌کنند.

والی‌پور یکی از سیاست های وزارت ارشاد در اعطای مجوز به علاقه مندان احداث گالری را ایجاد شغل دانست و بیان کرد: شاید وزارت ارشاد می‌خواهد به این واسطه چند نفر مشغول کار شوند در حالی که به اعتقاد من افزایش گالری ها در راستای توسعه هنر، بدون فرهنگسازی و بسترسازی لازم بی فایده است و نتیجه آن نیز منفی خواهد بود.

مدیر گالری والی همچنین بر این نکته تأکید کرد که بخش اعظم این گالری های دارای مجوز فعالیتی ندارند و برخی از آنها بازنشسته های وزارت ارشاد هستند که مجوز گالری دریافت می کنند ولی عملاً گالری دار نیستند.

مدیریت حرف اول را در حرفه گالری داری می زند

وی یکی از مهمترین نکات در راه اندازی یک گالری موفق را مدیریت عنوان کرد و افزود: اگر چه یک گالری دار باید نسبت به فضای هنری در کشور اشراف داشته باشد اما به اعتقاد من اگر مدیریت خوبی داشته باشد، می تواند این مشکل را با حضور یک کارشناس هنری رفع کند بنابراین مدیریت نقش اول را در حرفه گالری داری می زند و بعد از آن باید که هنرشناس باشد، تسلط کافی نسبت به انواع هنرهای مختلف داشته باشد و بتواند فعالیت های هنری ایران را در داخل و خارج از ایران دنبال کند و در این جهت فعالیت داشته باشد.

عضو گروه «هفت نگاه» در ادامه تعداد گالری های فعال و تأثیرگذار در تهران را حدود 30 گالری عنوان کرد و گفت: اگر همین تعداد 30 گالری بتوانند در جهت رشد و گسترش هنرهای تجسمی و «آرت» ایران فعال باشند، کفایت می‌کند.

 لزوم حمایت ارشاد از گالری‌داران در جهت استانداردسازی گالری ها

مدیر گالری والی درباره تعامل وزارت ارشاد با گالری‌داران فعال تهران هم گفت: وزارت ارشاد هیچ گاه از ما برای سیاست گذاری هایش نظر نمی‌خواهد و هیچ ارتباطی هم وجود ندارد مگر آن که ما خودمان با وزارت ارشاد کاری داشته باشیم تا به آنها مراجعه کنیم.

او درباره استاندارد بودن فضای نمایشگاهی گالری های تهران هم توضیح داد: گالری های تهران استاندارد لازم را برای نمایش آثار هنری را ندارند، چون امکاناتشان محدود است و حتی برخی از گالری های فعال هم نمی توانند چنین استانداردهایی را در گالری خود داشته باشند چون هزینه‌بردار است.

والی پیشنهاد کرد که وزارت ارشاد کمک هزینه هایی را در اختیار گالری های فعال تهران قرار دهد و با حمایت از آنها در جهت استانداردسازی فضای نمایشگاهی گالری های تهران اقداماتی انجام دهد.

مژگان والی بر این اعتقاد است که وزارت ارشاد به جای حمایت از گالری داران، گاهی خودش نقش گالری دار را ایفا می کند که درست نیست.

گالری داری حرفه ای پردرآمد و دشوار است

او در بخش دیگری از سخنانش، حرفه گالری داری را بسیار پردرآمد عنوان کرد و گفت: اگر مدیریت خوب همراه با دانش هنری و ارتباطات خوب با هنرمندان و جریانات هنری ایران در داخل و خارج از ایران وجود داشته باشد، گالری داری حرفه پردرآمدی خواهد بود.

این بانوی گالری دار همچنین تأکید کرد که تمایل به داشتن شغل خوب و پردرآمد در همگان وجود دارد اما باید دید که آیا این امکان برای همه فراهم است که بتوانند دکتر یا مهندس خوبی باشند، حرفه گالری داری هم همین طور است و صرفاً علاقه مندی به داشتن گالری کفایت نمی کند.

والی پور به مشکلاتی که در زمان دایر کردن گالری والی داشته است اشاره داشت و ادامه داد: بسیاری از گالری داران امروز، در زمان اوج و شکوفایی هنرهای تجسمی در ایران اقدام به راه اندازی گالری کرده اند، در حالی که نسل قدیم گالری داران، زمانی تصمیم به داشتن گالری گرفتند که نه خریداری برای آثار هنری وجود داشت و نه خبری از مارکت هنر و مجموعه داران هنری بود اما با این حال روش دیگری را برای ادامه فعالیت، فرهنگسازی و بردن آثار هنرمندانه روی دیوارها در پیش گرفتیم تا توانستیم خریدارانی را برای آثار هنری پیدا کنیم، بنابراین معتقدم که زمان شروع به کار در حرفه گالری داری هم بسیار مهم است.

مدیر گالری والی خود را یک گالری‌دار موفق دانست و در این باره گفت: من ابتدا گالری والی را دایر کردم و بعد در جهت توسعه کارم با جمعی از همکارانم، موسسه ماه مهر را راه اندازی کردیم که بخشی از آن گالری است و از این بابت در جهت پیشرفت و توسعه کارم گام برداشته ام که از این بابت هم موفق و هم راضی هستم.

این گالری دار قدیمی به علاقه مندان دایر کردن گالری هم پیشنها کرد که قبل از هر چیز یک جفت کفش آهنین بپوشند و با یک عزم و روابط عمومی قوی، پیش روند و البته فضای مناسبی را هم برای گالری خود در نظر بگیرند، همچنین به این نکته توجه داشته باشند که تا یکی دو سال اول روی درآمدزایی گالری خود حساب نکنند و صرفاً باید هزینه کنند تا رفته رفته بتوانند با مدیریت صحیح به درآمدزایی هم برسند.

کد خبر 2312612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha